تطبیق بیان ترکیب بندی در پوسترهای معاصر تئاتر ایران و فرانسه

پایان نامه
چکیده

چکیده ترکیب بندی در یک پوستر، در انتقال سریع و روان پیام به مخاطب دارای اهمیت است. در کشور ما در پوستر های فرهنگی به جنبه هنری و تجسمی تصویر توجه بیشتری نسبت به سایر انواع پیام می شود و پوسترهای تئاتر نیز از این قضیه مستثنی نیستند . اما در پوستر های فرانسه این نکته بارزتر به نظر می رسد. از این رو جستجوی ارتباط ترکیب با مضمون هدف اصلی این پژوهش است. در این پژوهش، این مهم از طریق جستجوی اشتراک و افتراق در ترکیب بندی پوسترهای تئاتر ایران و فرانسه از منظر شکل و محتوا انجام می شود. در اینجا به این پرسش ها پاسخ داده می شود: آیا ترکیب بندی در پوسترهای ایران وابسته به محتوا و مضمون اثر است؟رابطه ترکیب با مضمون در پوستر های فرانسه چگونه است؟برای پاسخ به این پرسش ها از روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی استفاده شده است و اطلاعات نوشتاری و تصویری به روش کتابخانه ای و مشاهده ای، گرد آوری شده اند. بر اساس آمار به دست آمده چنین استنباط می شود که در پوسترهای تئاتر فرانسه برای انتقال حس موضوع ،74درصد ترکیب بندی ها از مضمون اثر تبعیت می کند و در پوسترهای تئاتر ایران 60 درصد ترکیب بندی ها تا حدودی بیانگر مضمون و محتوای اثر هستند. پوستر تئاتر هویت و شناسنامه تئاتر محسوب می شود. پس اگر در طراحی پوسترهایی که به این منظور تهیه می شوند، به مسئله ترکیب بندی و تبعیت آن از روحیه و محتوای موضوع نمایش نامه توجه شود، موفق تر، تاثیرگذار تر و ماندگارتر عمل خواهند کرد. کلید واژه ها : ترکیب بندی، پوستر تئاتر،گرافیک

منابع مشابه

سمبولیسم در فرانسه و شعر معاصر ایران

در این جستار برآن بوده ایم تا به بررسی و تحلیل سمبولیسم در شعر معاصر فرانسه و ایران بپردازیم. گرچه مبنای کارما براساس تطبیق یا مقایسه ی محض و مطلق نبوده است٬ لکن به خاستگاه های فرهنگی-اجتماعی متفاوت آنها و ساختار و محتوا و نگرش متفاوت شعر سمبولیستی فرانسه و ایران اشاره نموده ایم و نشان داده ایم که مبنای شعر سمبولیستی فرانسه٬ بیش از آنکه براساس نماد و سمبول قرار داشته باشد٬ به دنبال ارائه ی توصی...

متن کامل

سمبولیسم در فرانسه و شعر معاصر ایران

در این جستار برآن بوده ایم تا به بررسی و تحلیل سمبولیسم در شعر معاصر فرانسه و ایران بپردازیم. گرچه مبنای کارما براساس تطبیق یا مقایسه ی محض و مطلق نبوده است٬ لکن به خاستگاه های فرهنگی-اجتماعی متفاوت آنها و ساختار و محتوا و نگرش متفاوت شعر سمبولیستی فرانسه و ایران اشاره نموده ایم و نشان داده ایم که مبنای شعر سمبولیستی فرانسه٬ بیش از آنکه براساس نماد و سمبول قرار داشته باشد٬ به دنبال ارائه ی توصی...

متن کامل

نقد و بررسی پوسترهای تئاتر معاصر ایران در دهه 80 با رویکرد ابزورد

در بررسی نمایش های ابزورد با موقعیت های منسجم یا شخصیت پردازی هایی که ریشه در منطق انگیزه ها و واکنش های اشخاص نمایش دارد، روبرو نیستیم و گهگاه زمان و مکان نمایش، رابطه ای ذاتی و رئالیستی و واضح با کل نمایش ندارد. همچنین زبان چونان ابزاری برای مراوده ی منطقی به کار برده نمی شود و بر خلاف نمایش های سنتی، رابطه ی علت و معلولی بین وقایع وجود ندارد. پوسترهای تئاتر ایرانی با رویکرد ابزورد در این تح...

سمبولیسم در فرانسه و شعر معاصر ایران

در این جستار برآن بوده ایم تا به بررسی و تحلیل سمبولیسم در شعر معاصر فرانسه و ایران بپردازیم. گرچه مبنای کارما براساس تطبیق یا مقایسه ی محض و مطلق نبوده است٬ لکن به خاستگاه های فرهنگی-اجتماعی متفاوت آنها و ساختار و محتوا و نگرش متفاوت شعر سمبولیستی فرانسه و ایران اشاره نموده ایم و نشان داده ایم که مبنای شعر سمبولیستی فرانسه٬ بیش از آنکه براساس نماد و سمبول قرار داشته باشد٬ به دنبال ارائه ی توصی...

متن کامل

واقعیت استیلیزه در تئاتر رئالیستی معاصر

بازنمایی واقعیت بر روی صحنه، منجر به پیدایش دیدگاه های متفاوت و یا حتی گاهی متضاد راجع به تئاتر رئالیستی می شود. گروهی، تئاتر رئالیستی را تئاتری می دانند که واقعیت«مکشوف » را، متعهدانه و متبحرانه، به معرض نمایش می گذارد. اما، گروهی دیگر، تئاتر رئالیستی را تئاتری می دانند که واقعیت را «خلق می کند» و پس از گذراندنش از فیلترهای پالایشی، بدون هیچ تعهدی نسبت به ارائ? واقعیت روزمره، آن را نمایش می د...

متن کامل

بررسی پوسترهای معاصر فرانسه از سال 1950 تا 1970 میلادی

از زمان پیدایش اولین پوسترها تاکنون، همواره پوستر به عنوان یک رسانه ی قوی و تاثیرگذار جهت اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد. در این میان، نام طراحان و نقاشان فرانسوی به عنوان پیشگامان این عرصه، در پیشبرد و تحول هنر پوسترسازی مورد توجه بوده است. در این پژوهش علاوه بر بررسی شماری از پوسترهای فرانسوی که در سال های 70-1950 میلادی طراحی شده اند، به سیر طراحی پوستر فرانسه از آغاز تا به امروز و ه...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه الزهراء علیها السلام - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023